APSTIPRINĀTS
Gulbenes novada pašvaldības domes 2025.gada 30.janvāra sēdē (prot.Nr.3, 2.p.)
Izdots saskaņā ar Izglītības likuma
22.panta pirmo un otro daļu, Vispārējās
izglītības likuma 8. un 9.pantu,
Profesionālās izglītības likuma 15.panta
pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
- Sveķu pamatskola (turpmāk – Iestāde) ir Gulbenes novada pašvaldības (turpmāk – Dibinātājs) dibināta speciālā izglītības iestāde, kura īsteno speciālās pamatizglītības, vispārējās un profesionālās pamatizglītības un interešu izglītības programmas. Iestāde izglītojamajiem nodrošina internāta pakalpojumus.
- Iestādes darbības tiesiskais pamats ir Izglītības likums, Vispārējās izglītības likums, Profesionālās izglītības likums, citi normatīvie akti, kā arī Dibinātāja izdotie tiesību akti un šis nolikums.
- Iestāde ir pastarpinātās pārvaldes iestāde, tai ir savs zīmogs, simbolika (karogs un logo) un konts bankā.
- Iestādes juridiskā adrese: “Aduliena”, Jaungulbenes pagasts, Gulbenes novads, LV-4420.
- Dibinātāja juridiskā adrese: Ābeļu iela 2, Gulbene, Gulbenes novads, LV-4401.
- Iestādes izglītības programmu īstenošanas vietas:
- “Aduliena”, Jaungulbenes pagasts, Gulbenes novads, LV-4420;
- Dārza iela 2, Balvi, Balvu novads, LV-4501;
- “Pansionāts”, Litene, Litenes pagasts, Gulbenes novads, LV-4405.
II. Izglītības iestādes darbības mērķi, pamatvirzieni un uzdevumi
- Iestādes darbības mērķi ir veidot izglītības vidi, organizēt un īstenot mācību un audzināšanas procesu, lai nodrošinātu valsts vispārējās izglītības un valsts arodizglītības standartā noteikto mērķu sasniegšanu.
- Iestādes darbības pamatvirziens ir izglītojoša un audzinoša darbība, īstenojot licencētas un akreditētas izglītības programmas.
- Iestādes galvenie uzdevumi ir:
- radīt apstākļus un iespējas izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām iegūt viņu veselības stāvoklim, spējām un attīstības līmenim atbilstošu izglītību;
- sagatavot izglītojamos dzīvei sabiedrībā un piemērota darba veikšanai;
- veikt izglītojamo izpēti, ārstēšanu, korekciju un rehabilitāciju iestādē, integrāciju vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs;
- veicināt individuālo dotumu attīstību, vienlaikus kompensējot garīgās un fiziskās attīstības traucējumus;
- nodrošināt izglītojamo ar zināšanām un prasmēm, kas ir nepieciešamas personiskai izaugsmei un attīstībai, pilsoniskai līdzdalībai, nodarbinātībai un sociālajai integrācijai;
- izvēlēties optimālas izglītošanas darba metodes un formas;
- racionāli izmantot izglītībai atvēlētos finanšu, materiālos un personāla resursus;
- īstenot vispārējās un profesionālās pamatizglītības programmas;
- sniegt metodiskas un praktiskas konsultācijas vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem, vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm pēc attiecīga pieprasījuma.
III. Izglītības iestādē īstenojamās izglītības programmas
- Iestāde īsteno šādas izglītības programmas:
- speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem (programmas kods – 21015811);
- speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem (programmas kods – 21015911);
- profesionālās pamatizglītības programmu “Komerczinības” (programmas kods – 22341021) otrajā Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenī otrajā profesionālās kvalifikācijas līmenī kvalifikācijā “Pārdevēja palīgs”;
- profesionālās pamatizglītības programmu “Būvdarbi” (programmas kods – 22582011) otrajā Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenī otrajā profesionālās kvalifikācijas līmenī kvalifikācijā “Būvstrādnieks”;
- profesionālās pamatizglītības programmu “Ēdināšanas pakalpojumi” (programmas kods – 22811021) otrajā Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenī otrajā profesionālās kvalifikācijas līmenī kvalifikācijā “Virtuves darbinieks”;
- profesionālās pamatizglītības programmu “Mājturība” (programmas kods – 22814011) otrajā Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenī kvalifikācijā otrajā profesionālās kvalifikācijas līmenī “Mājkalpotājs”.
- Iestāde var īstenot interešu izglītības programmas, saskaņojot ar Dibinātāju.
IV. Izglītības procesa organizācija
- Izglītības procesa organizāciju Iestādē nosaka Izglītības likums, Vispārējās izglītības likums, Profesionālās izglītības likums, citi ārējie normatīvie akti, šis nolikums (turpmāk – Nolikums), Darba kārtības noteikumi, Iekšējās kārtības noteikumi un citi Iestādes iekšējie normatīvie akti.
- Mācību stundu slodzes sadalījumu izglītojamajiem pa nedēļas dienām nosaka direktora apstiprināts mācību priekšmetu stundu saraksts. Vispārējās pamatizglītības programmās noteiktās individuālās un grupu atbalsta nodarbības un fakultatīvās nodarbības tiek organizētas pēc atsevišķa saraksta.
- Iestāde organizē mācību procesu un īsteno licencētas un akreditētas izglītības programmas atbilstoši katra izglītojamā attīstības traucējuma veidam, līmenim, veselības stāvoklim un individuālās korekcijas rezultātiem.
- Mācību darba organizācijas pamatforma ir mācību stunda. Klasēs bērniem ar smagu garīgo atpalicību vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem mācību stundas ilgums ir 30 minūtes, pārējās klasēs mācību stundas ilgums ir 40 minūtes.
- Izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšana notiek atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem.
- Speciālās pamatizglītības programmās uzņem izglītojamos ar garīgās attīstības traucējumiem, pamatojoties uz valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu un vecāku vai likumisko pārstāvju iesniegumu.
- Iestādes profesionālās pamatizglītības programmās uzņem personas ar garīga rakstura traucējumiem pēc vispārējās pamatizglītības iegūšanas bez vecuma ierobežojuma.
- Ārstnieciski profilaktisko darbu Iestādē atbilstoši normatīvo aktu prasībām veic medicīniskais personāls.
- Mācību, audzināšanas un ārstnieciskais process psihiskās attīstības korekcijai ietver medicīnisko korekciju, un tās uzdevums ir nodrošināt katra izglītojamā veselības stāvoklim atbilstošu speciālo korekciju.
- Iestādes darbā ar izglītojamajiem tiek izmantoti pedagoģiski psiholoģiskās korekcijas vispārīgie principi.
- Iestādē tiek realizēta karjeras izglītība, sniedzot karjeras attīstības atbalstu izglītojamajiem.
- pamatojoties uz valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu, Iestāde veic mācības mājās / mājas apmācību.
V. Izglītojamo tiesības un pienākumi
- Izglītojamo tiesības, pienākumi un atbildība noteikta Izglītības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā, citos ārējos normatīvajos aktos un Iestādes iekšējos normatīvajos aktos.
- Izglītojamais ir atbildīgs par savu rīcību Iestādē atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam.
VI. Pedagogu un citu darbinieku tiesības un pienākumi
- Iestādi vada direktors, kuru pieņem darbā un atbrīvo no darba Dibinātājs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Direktora tiesības un pienākumi ir noteikti Izglītības likumā, Profesionālās izglītības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā, Darba likumā un citos normatīvajos aktos. Direktora tiesības un pienākumus precizē darba līgums un amata apraksts.
- Iestādes pedagogus un citus darbiniekus darbā pieņem un atbrīvo direktors normatīvajos aktos noteiktā kārtībā. Direktors ir tiesīgs deleģēt pedagogiem un citiem Iestādes darbiniekiem konkrētu uzdevumu veikšanu.
- Iestādes pedagogu tiesības un pienākumi noteikti Izglītības likumā, Profesionālās izglītības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā, Darba likumā un citos normatīvajos aktos. Pedagoga tiesības un pienākumus un atbildību precizē darba līgums un amata apraksts.
- Iestādes citu darbinieku tiesības un pienākumi un atbildība noteikta Darba likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos. Iestādes citu darbinieku tiesības un pienākumus precizē darba līgums un amata apraksts.
VII. Iestādes pašpārvaldes izveidošanas kārtība un kompetence
- Direktors sadarbībā ar Dibinātāju nosaka Iestādes organizatorisko struktūru, tai skaitā nodrošinot Iestādes Padomes izveidošanu un darbību.
- Iestādes Padomes kompetenci nosaka Izglītības likums.
- Iestādes Pedagoģiskās padomes izveidošanas kārtību, darbību nosaka Iestādes iekšējie normatīvie akti.
- Izglītojamo Pašpārvalde ir koleģiāla izglītojamo institūcija. To ar Iestādes vadības atbalstu veido izglītojamie pēc savas iniciatīvas. Tās izveidošanas kārtība un kompetence noteikta izglītojamo Pašpārvaldes darbības kārtībā.
VIII. Metodisko komisiju un Metodiskās padomes izveidošanas kārtība un kompetence
- Iestādes Metodiskās komisijas tiek izveidotas izglītības programmu noteikto prasību īstenošanas kvalitātes nodrošināšanai. Atsevišķu mācību priekšmetu vai vairāku radniecīgu mācību priekšmetu pedagogi tiek apvienoti metodiskajās komisijās ar direktora rīkojumu.
- Detalizēti metodisko komisiju sastāvu, darba kārtību un uzdevumus nosaka attiecīgo komisiju reglamenti. Iestādes Metodiskā padome tiek izveidota metodiskā darba koordinēšanai. Tās sastāvs, uzdevumi un kompetence noteikta Metodiskās padomes reglamentā.
IX. Atbalsta komandas izveidošanas kārtība un kompetence
- Pedagoģiskās, sociālās un psiholoģiskās palīdzības koordinēšanai un nodrošināšanai izglītojamajiem tiek izveidota Iestādes Atbalsta komanda. Tās sastāvs, uzdevumi un kompetence noteikta Iestādes Atbalsta komandas reglamentā.
X. Iekšējo normatīvo aktu pieņemšanas kārtība
- Iestāde saskaņā ar Izglītības likumā un citos normatīvajos aktos, kā arī šajā Nolikumā noteikto, patstāvīgi izstrādā iekšējos normatīvos aktus.
- Iestādes iekšējos normatīvos aktus izdod direktors.
XI. Izglītības iestādes saimnieciskā darbība
- Iestāde ir patstāvīga finanšu, saimnieciskajā darbībā saskaņā ar Izglītības likumā un citos normatīvajos aktos, kā arī Iestādes Nolikumā noteikto.
- Atbilstoši normatīvo aktu prasībām Iestādes direktors ir tiesīgs slēgt ar juridiskām un fiziskām personām līgumus par dažādu Iestādei nepieciešamo darbu veikšanu un citiem pakalpojumiem, ja tas netraucē izglītības programmu īstenošanai.
- Iestāde sniedz ēdināšanas pakalpojumus izglītojamajiem un Iestādes personālam.
- Iestāde sniedz izglītojamajiem internāta pakalpojumus. Internāta darbību nosaka Iestādes Internāta darba kārtības noteikumi.
- Iestāde sniedz izglītojamajiem pārvadājuma pakalpojumu un transporta izdevumu segšanu atbilstoši Iestādē noteiktajai kārtībai.
- Iestādes maksas pakalpojumi un saimnieciskā darbība tiek saskaņota ar Dibinātāju.
XII. Izglītības iestādes finansēšanas avoti un kārtība
- Iestādes finansēšanas avotus un kārtību nosaka Izglītības likums, Profesionālās izglītības likums un citi normatīvie akti.
- Finanšu līdzekļu izmantošanas kārtību, ievērojot normatīvajos aktos noteikto, nosaka direktors, saskaņojot ar Dibinātāju.
XIII. Izglītības iestādes reorganizācijas un likvidācijas kārtība
- Iestādi reorganizē vai likvidē Dibinātājs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju.
XIV. Izglītības iestādes nolikuma un tā grozījumu pieņemšanas kārtība
- Iestāde izstrādā Iestādes Nolikumu, ko apstiprina Dibinātājs.
- Grozījumus Iestādes Nolikumā var izdarīt pēc Dibinātāja, Iestādes Padomes, Pedagoģiskās padomes vai direktora priekšlikuma.
- Iestādes Nolikumu un grozījumus Iestāde aktualizē Valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
XV. Citi būtiski noteikumi, kas nav pretrunā ar normatīvajiem aktiem
- Saskaņā ar normatīvajos aktos un Dibinātāja noteikto kārtību Iestāde veic dokumentu un arhīvu pārvaldību, tostarp veicot fizisko personu datu apstrādi.
- Iestādes izdotu administratīvo aktu vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Dibinātājam – Gulbenes novada pašvaldības domei, Ābeļu ielā 2, Gulbenē, Gulbenes novadā, LV-4401.
- Iestāde savā darbībā nodrošina izglītības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto mērķu sasniegšanu, vienlaikus nodrošinot izglītojamo tiesību un interešu ievērošanu un aizsardzību, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nodrošina izglītojamo profilaktisko veselības aprūpi un pirmās palīdzības pieejamību Iestādē.
- Iestāde atbilstoši savas darbības un izglītības programmu īstenošanas mērķiem un uzdevumiem ir tiesīga sadarboties ar citām izglītības iestādēm un organizācijām, tostarp organizējot izglītojamo un pedagogu profesionālās pieredzes apmaiņas braucienus un uzaicināt citu izglītības iestāžu pedagogus / speciālistus atsevišķu nodarbību vadīšanai.
XVI. Noslēguma jautājumi
- Atzīt par spēku zaudējušu Sveķu pamatskolas nolikumu, kas apstiprināts Gulbenes novada pašvaldības domes 2018.gada 28.jūnija sēdē (prot.Nr.12, 6. §).
- Nolikums stājas spēkā 2025.gada 1.februārī.
Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietniece G.Švika