Izglītības ziņas
Attēls: Valdorfa skola uzņem audzēkņus

“Šeit bērniem ir iespēja radoši izpausties, darboties savā ritmā, nebaidoties kļūdīties,” tā saka Gulbenes Valdorfa pamatskolas dibinātāja, mamma un skolas menedžere Paula Leite-Berģe.

Pavasarī pirms jaunā 2023./2024.mācību gada sākuma vecāki izvēlas skolas saviem bērniem, domājot un rūpējot par to, kāds pamats tiks būvēts bērna nākotnei. Tradicionāli tiek izvēlēta tuvākā skola, kas pieejama tuvākajā apkārtnē. Vēlamies mūsu pulkā aicināt jaunas ģimenes, jaunus draugus un domubiedrus. 

Skola šogad organizē Atvērto durvju dienas 11. un 27. maijā (var pieteikties arī individuāli). Gulbenes Valdorfa pamatskola ir vecāku veidota skola, kas atrodas skaistajā Litenes muižā. Šī ir vecāku veidota skola – Valdorfpedagoģijā iedvesmotu ģimeņu iniciatīva, un šobrīd mūsu pulkā ir ģimenes, kuru bērni mācās sagatavošanas un 1., 2., 3. klasēs. 

Gulbenes Valdorfa pamatskola ir reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā 2020.gadā un 2022.gadā ir veikta skolas akreditācija uz 6 gadiem. Skola īsteno valstī pieņemtu izglītības standartu. Līdzīgi kā visās izglītības iestādēs, arī mūsu skolā tika veikta skolas akreditācija, kārtoti diagnosticējošie darbi; skola piedalāskonkursos un dažādos vietējās kopienas un Latvijas mēroga pasākumos.

Valdorfpedagoģija ir daudzās pasaules valstīs atzinību guvusi alternatīvā pedagoģija, kas pastāv un tiek realizēta jau vairāk nekā 100 gadus. Alternatīvo izglītības iestāžu vidū tieši Valdorfpedagoģijas mācību iestāžu – bērnudārzu un skolu – ir visvairāk pasaulē.

Valdorfpedagoģija balstās mācībā par cilvēku – antroposofijā, kuru izveidojis austriešu zinātnieks, filozofs un mākslinieks Rūdolfs Šteiners, kurš pagājušā gadsimta sākumā rosināja un iedvesmoja daudzas jaunas iniciatīvas, kā, piemēram, biodinamiskā lauksaimniecība, Valdorfpedagoģija, antroposofā medicīna, eiritmija u.c. Pasaulē Valdorfskolas pazīst arī kā R.Šteinera skolas. Valdorfpedagoģijas principi ir būvēti cilvēka būtības izpratnē un cilvēka attīstības principu zināšanās un ievērošanā. Cilvēks tiek uzlūkots kā nemitīgā attīstībā esoša garīga būtne.

Valdorfskolu vēsture Latvijā ir aizsākusies pēc brīvības atgūšanas. Neviens autoritārsrežīms nekad nav atzinis alternatīvas izglītības iespējas, kur nu vēl garīgās vērtības balstītu izglītību. Šobrīd Valdorfskolu kustībai Latvijā jau ir vairāk kā 29 gadi, tā ir sevi pierādījusi un ir atpazīstama.

Ar ko tad atšķiras Valdorfskola no ierastās skolas? Ik rīts bērnam un skolotājam sākas ar sasveicināšanos sarokojoties, ieskatoties acīs, aprunājoties. Ik diena sākas ar garu stundu – tā saukto perioda stundu, kas ilgst gandrīz divas astronomiskās stundas. Jūs jautāsiet, kā gan tik ilgi var nosēdēt? Stundas sākas ar ritmisko rīta cēlienu, kurā dzied, izkustās, spēlē flautu (jau no pirmās klases) un runā dzeju. Tālāk seko mācību daļa, kur vienu priekšmetu mācās veselu mēnesi – 1.klasē tie ir latviešu valoda, matemātika, bet gads sākas ar formu zīmēšanas periodu, kas ir īpašs priekšmets, ar kura palīdzību bērni sagatavojas rakstīšanai, mācās krāsu mācību, formas. Tas palīdz bērnam orientēties telpā, ķermenī un vēlāk apgūt ģeometriju. Perioda stundas noslēgumā ir stāstāmā daļa, kad bērni klausās skolotāja stāstītu pasaku pirmajā klasē un citus piemērotus stāstus vēlākajās klasēs. Nākamajā dienā skolotājas stāstīto bērni atstāsta un tādējādi mācās atcerēties, stāstīt un runāt. Pēc garās perioda stundas seko citi mācību priekšmeti, kas vingrināmi ik nedēļu un sakārtoti noteiktā stundu sarakstā pa dienām – divas vai vairāk svešvalodas, spēļu vingrošana, dažādi rokdarbi, filcēšana, veidošana, gleznošana, mūzika, eiritmija.

Svarīgi, ka Valdorfskolā tiek uzrunāts viss bērns kopumā, ne tikai viņa intelekts. Bērni darbojas ar rokām un kājām, kustībā apgūstot reizrēķinu, adot un mīcot mālu, tādējādi rosinot savu gribu, bērnu tēlainība un mākslinieciskās spējas tiek koptas strādājot ar krāsainiem vaska krītiem un zīmuļiem, ar mūzikas un dzejas palīdzību, klausoties un izspēlējot stāstus, protams, tas viss noslēdzas ar darītā un paveiktā apzināšanu un izpratni, ar zināšanām, kas iegūtas, personīgi pieredzot procesu un veicot individuālus pasaules atklājumus, kas drīkst būt atšķirīgi, un visi tiek uzklausīti.

Mācības skolā apzināti plānotas tā, lai bērnā attīstītu prātu, gribu un jūtas. Skolas bērni piedalās dažādos vietējos pasākumos un konkursos, arī Latvijas mēroga. Pateicība Gulbenes novada pašavaldībai par atbalstu – mērķdotācijas piešķiršanu  viena skolotāja algai un ticību idejai par alternatīvu skolu ārpus Rīgas.

Ja meklējat ģimenisku skolu savam bērnam un ja jums ir svarīga: individuāla mācību pieeja; nelielas klases; klusums un daba; ģimeniski draudzīga atmosfēra un dabiska vide; skolotāja vēlme redzēt un dzirdēt jūsu bērnu; siltas pusdienas katru un peldētapmācība reizi mēnesī ar Gulbenes novada pašvaldības atbalstu; mācību process caur dzīvu, praktisku pieredzi (nevis teoriju); mācību plāns, kurā akadēmiskie priekšmeti līdzsvarā ar mākslas un rokdarbu priekšmetiem; sapratne, ka skolas izglītība vispirms no bērna izveido cilvēku; vērtību izglītība. Uzziņām: Paula Leite-Berģe t. +371 29365599, e-pasts: valdorfskola.gulbene@gmail.com. Informācija par skolas dzīvi atrodama arī sociālo tīklu vietnēs Facebook un Instagram.

Mēs aicinām jūs - aktīvus, vērtībizglītību meklējošus vecākus, skolotājus, gatavus kopā ar citiem vecākiem un skolotājiem veidot patiešām mūsdienīgu vērtībizglītības telpu!