Lai apkalpotu pēc iespējas vairāk klientu, kuriem nepieciešams jauns personu apliecinošs dokuments, un uzlabotu pakalpojumu pieejamību Latvijas iedzīvotājiem, kā arī nodrošinātu, ka balsstiesīgie pilsoņi var sekmīgi piedalīties 14. Saeimas vēlēšanās, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk – Pārvalde) veikusi virkni uzlabojumu klientu apkalpošanas kārtībā.
Pirmkārt, 28 teritoriālajās nodaļās katru darba dienu var noformēt un saņemt personu apliecinošus dokumentus – pilsoņu un nepilsoņu pases un personas apliecības jeb eID kartes – pirms pandēmijas pieņemšanas kārtībā. Tas nozīmē, ka klienti galvenokārt tiek apkalpoti rindas kārtībā, tiem neveicot iepriekšēju pierakstu.
Pārvaldes dati liecina, ka šāda klientu pieņemšanas kārtība ļauj apkalpot līdz pat 25 % vairāk klientu nekā līdz šim, tādējādi uzlabojot pakalpojuma pieejamību.
Personu apliecinošos dokumentus iespējams noformēt raiti: vairumā gadījumu aptuvenais rindā gaidīšanas laiks ir līdz 1 h. Tāpēc Pārvalde klientus aicina savlaicīgi pārbaudīt savu personu apliecinošo dokumentu – pases un eID kartes – derīguma termiņu, neatlikt dokumentu noformēšanu uz pēdējo brīdi un jau tuvākajā laikā apmeklēt kādu no teritoriālajām nodaļām.
Pārvalde informē, ka iepriekšēja pieraksta iespēja pases un eID kartes noformēšanas un izsniegšanas pakalpojumu saņemšanai saglabāta būtiski samazinātā apjomā un galvenokārt klienti tiek aicināti katru darba dienu noformēt pasi un eID karti rindas kārtībā. Tiem klientiem, kuri vēlas noformēt uzturēšanās atļaujas kartes, vēl aizvien jāveic iepriekšējs pieraksts pakalpojuma saņemšanai.
Otrkārt, lai palielinātu klientu apkalpošanas kapacitāti un pakalpojuma pieejamību, 14 Pārvaldes teritoriālajās nodaļās (Rīgas 1. nodaļā, Rīgas 2. nodaļā, Rīgas 4. nodaļā, Aizkraukles, Bauskas, Cēsu, Daugavpils, Dobeles, Jelgavas, Jēkabpils, Kuldīgas, Saldus, Tukuma nodaļā) pagarināts darba laiks trešdienās un ceturtdienās.
Treškārt, jūnijā Pārvaldes Rīgas 1. nodaļā tiks būtiski (par 12 klientu apkalpošanas darba vietām) paplašināta klientu apkalpošanas kapacitāte, palielinot klientu apkalpotāju skaitu. Paredzams, ka šis risinājums Rīgas 1. nodaļā ļaus dienā apkalpot uz pusi vairāk klientu nekā iepriekš, t. i., aptuveni 600 klientu katru darba dienu.
Ceturtkārt, Pārvalde informē, ka no jūnija paredzēts apzināt ~ 18 000 Latvijas balsstiesīgo iedzīvotāju, kuriem 1.septembrī beigsies personu apliecinošo dokumentu termiņš, lai mudinātu un atgādinātu savlaicīgi apmeklēt Pārvaldes teritoriālās nodaļās un noformēt dokumentus līdz 14. Saeimas vēlēšanām.
Vienlaikus Pārvalde atgādina: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciētie Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā paredz, ka personas apliecība jeb eID karte no 2023. gada 1. janvāra būs obligāts personu apliecinošs dokuments ikvienam Latvijas pilsonim un nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu.
Šis nosacījums neattiecas uz cilvēkiem, kas pārsnieguši darbspējas vecumu, t. i., uz pensionāriem. Viņiem eID karte jānoformē līdz pārejas perioda beigām – 2030. gada 31. decembrim.
Informāciju sagatavoja
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes
Personāla vadības un sabiedrisko attiecību departaments