Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” kopš 2018. gada rudens nodrošina skolēniem valsts apmaksātu iespēju regulāri iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, tā attīstot kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, mazinot sociālo nevienlīdzību un spēcinot lepnumu par savu valsti un tās cilvēkiem. Programmas ietvaros skolēni iepazīst kultūras norises mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, materiālajā un nemateriālajā kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā. Šādas norises sniedz māksliniecisku baudījumu, raisa pārdomas par personīgi nozīmīgiem un sabiedriski aktuāliem jautājumiem, izklaidē, vienlaikus palīdz paplašināt redzesloku un apgūt mācību saturu. 2023./2024. mācību gada pirmajā semestrī mūsu novada skolēni un skolotāji iesaistījušies daudzveidīgās norisēs un bagātinājuši savu kultūras pieredzi.
Kultūras norises mūzikā - koncertlekcijas
Svinot Latvijas valsts 105. dzimšanas dienu, Sveķu pamatskolas skolēni stiprinājuši patriotiskumu koncertlekcijā “Mēs esam Latvija”, bet Stāķu pamatskolas skolēni iepazinuši mūzikas pasauli, apmeklējot izrādi "Aizraujoši izzinošs 360 3D videoceļojums "Operetes radošā laboratorija" Operetes teātrī Rīgā.
Gulbenes novada vidusskolas skolēni piedalījušies interesantā koncertlekcijā "Modes un mūzikas evolūcija". Ziemassvētku noskaņu Lizuma pamatskolas skolēni baudījuši koncertlekcijā “ Ziemassvētku jampadracis”.
Kultūras norise – teātris
Teātra mākslas piedāvājums Skolas somas ietvaros izmantots gandrīz visās Gulbenes novada skolās. Gulbenes novada vidusskolas sākumklašu skolēni apmeklējuši Leļļu teātra izrādi “Skeleta Juhana gaitas”, muzikālu izrādi "Grinča Ziemassvētki”, kā arī devušies uz Nacionālā teātra izrādi “Sudraba slidas”. Teātra biedrības “Azote” izrādes “Kur kamoliņš ripo” un “Soliņš” Gulbenes novada kultūras centrā apmeklējuši Gulbenes novada vidusskolas, Stāķu, Lejasciema, Tirzas, Gulbīša, Rankas pamatskolu skolēni. Skolēnu atsauksme par izrādi “Kur kamoliņš ripo” ar jaunā cirka elementiem, kurā žonglēšana un manipulācija ar priekšmetiem kalpoja kā stāsta sastāvdaļa– “izrādās, ka visu var pateikt ar emocijām, bez vārdiem - kustoties, žonglējot un spēlējoties ar priekšmetiem, patika interesantais režisora skatījums tradicionālajam pasakas motīvam; patika realitātē skatīt aktieru spēli- improvizāciju un objektu izmantošanu; patika, jo trīs aktieri izrādes laikā iejutās ne tikai viena tēla ādā; šodien redzēju kaut ko citādāku kā pierasts, skatot teātra izrādi”.
Izrāde “Soliņš” notika bez vārdiem, tā stāstīja sirsnīgu stāstu par divām neparastām meitenēm, kas sastopas parkā uz soliņa. No skolēnu atsauksmēm - ”sapratu, ka jāpameklē informācija par žestu valodu un jāiemācās daži vārdi vai frāzes žestu valodā, jo tā sazinās vājdzirdīgi cilvēki. Domāju par to, cik sarežģīti ir klausīties cilvēku teiktajā vājdzirdīgam cilvēkam.”
Kultūras norise – kino
Filmas – “Fati II”, “Mana brīvība”, “Circenīša Ziemassvētki” – ir bijušas tās kultūras norises, kuras skolēni piedzīvojuši Rankas pamatskolā un Gulbenes novada vidusskolā. Skolēnu viedoklis par filmu “Mana brīvība”: “Galvenā bija pelēkā krāsa, bet tāda pelēka jau laikam arī bija brūkošā padomju vara. Uzreiz sapratu, kāda loma bija čekai, tās darbiniekiem. Palicis prātā, ka Alicijas vīrs teica: “Es gribēju tikai strādāt zinātnē…”, bet, ja nebiji ziņotājs (“stukačs”), tad netiki ne uz ASV, ne varēji strādāt zinātnē. Drausmīgi. Galvenā varone runāja tieši, vienkārši un patiesi, tāpēc cilvēki viņā ieklausījās”.
Kultūras norise – arhitektūra
Izzinošās ekskursijās Melngalvju namu iepazinuši Gulbenes novada vidusskolas, Lizuma un Stāķu pamatskolas skolēni. “Apmeklējot Melngalvju namu, bijām pārsteigti, ka ir saglabājušies vēl 14. gadsimtā celtās ēkas pamati. Bija interesanti un pārņēma lepnums par mūsu valsti, ka ir iespēja ieraudzīt, kā var atjaunot pilnīgi sabrukušu ēku un parādīt pasaulei absolūti apburošu gotiskās arhitektūras piemēru. Patika atjaunotās zāles un Melngalvju nama simbols “Svetais Maurīcijs”. Vēlreiz pārliecinājāmies par to, ka izvēlējāmies dzīvē pareizo virzienu, jo to, ka matemātika ir ļoti svarīgs priekšmets, liecina arī pagātnes notikumi, jo bez elementārām zināšanām par to, kā un kas jāskaita, ne tikai nopelnīt neko nevar, bet vispār daudz kas neeksistētu. Ekskursija bija iepazīšanās ar vēsturi praktiskā veidā.”
Kultūras norises - dizains un vizuālā māksla
Dizaina jomas piedāvājumu izmantojuši Lizuma pamatskolas skolēni, apmeklējot izglītojošu nodarbību "Saldumu iepakojumu dizaina attīstība no 19. gs. beigām līdz mūsdienām" "Laimas" šokolādes muzejā, kā arī apguvuši fotografēšanas prasmes izglītojošā nodarbībā "Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu?"
Interaktīvu izstādi "zaļš un vēl zaļāks" Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā apmeklējuši Gulbenes novada vidusskolas skolēni. “Ļoti patika uzzināt, kā no dabas materiāliem var iegūt krāsas gleznošanai. Interesanti bija vērot gleznas, kurās attēloti koki un daba dažādos gadalaikos. Ar aizrautību skolēni atkārtoja savas zināšanas par atkritumu šķirošanu. Skolēni vēlējās vairāk uzzināt par to, kā strādā “green screen” un to bija arī atraduši internetā un izlasījuši.”
Kultūras norise – literatūra un grāmatniecība
2023. gads pagājis Imanta Ziedoņa zīmē, jo dzejniekam apritēja 90 gadu jubileja. Gulbenes novada vidusskolas skolēni apmeklējuši Rakstniecības un mūzikas muzeja sagatavoto muzejpedagoģisko nodarbību "Blēņas un Ziedonis", kā arī piedalījušies izlaušanās spēlē "Blēņas un pasakas", šo pašu spēli I. Ziedoņa fonda “Viegli” telpās izspēlējuši arī Lizuma un Gulbīša pamatskolas skolēni. Gulbenes novada vidusskolas skolēnus iedvesmoja aizrautīga darbošanās un atkal no jauna tika atklātas klasiskās vērtības latviešu literatūrā Rakstniecības un mūzikas muzeja drāmas darbnīcās “Rūdolfs Blaumanis. Velniņi”, "Kārlis Skalbe. Kaķīša dzirnavas", “Runā ar dzeju. Ojārs Vācietis.” No skolotāju atsauksmēm - “Fakti par Ojāra Vācieša personību un dzeju skolēniem bija interesanti, jo stāstījums bija papildināts gan ar fotogrāfijām, gan priekšmetiem. Praktisko uzdevumu pildīšana skolēniem palīdzēja apzināties sevi, savu runu un saskarsmes robežas. Patika uzzināt par Vācieša cepurēm un termosiem.”
Kultūras norise - materiālais un nemateriālais kultūras mantojums
Materiālais un nemateriālais kultūras mantojums – Gulbenes novada skolēnu visbiežāk apmeklētā kultūras norise. Skolēni izmantojuši gan mūsu, gan Alūksnes novada, gan Cēsu novada un Rīgas iestāžu piedāvājumu. Latviskās dzīvesziņas centrā Druvienā latviešu senās rotaļas un dančus mācījušies Sveķu pamatskolas skolēni, guvuši ieskatu arī skolas vidē pirms vairākiem gadu desmitiem nodarbībā “60. – 70. gadu klase”. Jaunlaicenes muižas muzejā radošajām darbnīcām “Rotaļas un blēņas”, “Mājas valoda” no sirds ļāvušies Gulbenes novada vidusskolas un Sveķu pamatskolas skolēni. Izglītojošās nodarbībās Nacionālajā botāniskajā dārzā, Rīgas Motormuzejā, Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā, Cēsu Vēstures un mākslas muzejā, Turaidas muzejrezervātā, Āraišu vējdzirnavās, Līgatnes Padomju slepenajā bunkurā vēsturiskas kultūras mantojuma liecības pētījuši Gulbenes novada vidusskolas, Gulbīša, Lizuma, Stāķu pamatskolas skolēni.
Interesantu pieredzi guvuši Gulbenes novada vidusskolas skolēni, piedaloties uzņēmuma “Neredzamā pasaule” interaktīvās nodarbībās tumsā– “Ejot no mājām uz muzeju pa rosīgu ielu, pāri tiltam, kas ieved parkā, kafejnīcā, skolēni iepazinās ar Latvijas kultūras vērtībām caur neredzīga cilvēka skatupunktu, kā arī aizdomājas par dizaina nozīmi cilvēka ikdienas dzīvē. Pēc pastaigas tumsā skolēni uzdeva ekskursijas gidiem dažādus jautājumus, kas saistīti ar viņu sadzīvi, darbu, uzzināja, kāda nozīme neredzīga cilvēka dzīvē ir sunim-pavadonim un kā pret šo suni jāizturas sabiedrības locekļiem.”
Ar interesantām, radošām nodarbībām skolās viesojušies lektori - Lejasciema pamatskolas skolēni līdzdarbojušies Līgas Reiteres nodarbībās “Valodas bagātība”, “Senās skolas stāsts”, Tirzas pamatskolā viesojušies stikla pūšanas amata meistari ar nodarbību “Stikla pūtēji laiku lokos”. Liepas pagastā maizes ceļam izsekojuši Rankas pamatskolas skolēni, apmeklējot nodarbību “No grauda līdz maizei”.
Paldies par ieguldīto darbu skolotājiem, klašu audzinātājiem un atbildīgajiem skolās par šo programmu, jo kultūrizglītībai ir liela nozīme un ietekme.