No 3.septembra līdz 9.septembrim pieciem Gulbenes novada pirmsskolas izglītības darbiniekiem: Rankas pirmsskolas izglītības iestādes “Ābelīte” skolotājai Inesei Ozolai, Tirzas pamatskolas pirmsskolas grupas skolotājai Inesei Markovai, Gulbenes 1.pirmsskolas izglītības iestādes vadītājas vietniecei izglītības jomā Sintijai Ločmanei, Gulbenes novada pirmsskolas “Ābolīši” pirmsskolas izglītības metodiķei Oksanai Jakubovičai un Gulbenes 3. pirmsskolas izglītības iestādes “Auseklītis” vadītājas vietniecei izglītības jomā Marinai Kursītei bija iespēja piedalīties Erasmus+ projekta “Mācību mobilitātes Gulbenes pirmsskolas pedagogiem”, nr. 2023-1-LV01-KA121-SCH-000119879, ekoloģiskās izglītības apmācībās. Mācībās piedalījās kolēģes no Somijas un Norvēģijas. Strukturētās apmācības notika Soverato pilsētā, Katandzāro provincē Kalabrijas reģionā, Dienviditālijā.
Soverato ir pilsētiņa pie Jonijas jūras ar aptuveni 10 tūkstošiem pamatiedzīvotāju. Tūrisma sezonas laikā pilsētu apmeklē aptuveni 30-40 tūkstoši tūristu. Zveja, tūrisms, garšvielu un olīvu audzēšana ir svarīgākās ienākumu gūšanas nozares. Aktīva tūrisma sezona sākas aprīlī un noslēdzas oktobrī, šis apstāklis būtiski ietekmē daudzu Soverato ģimeņu ienākumus un labklājību. Ievērojams daudzums jauno ģimeņu un jauniešu, ekonomisku apsvērumu dēļ ir devušies labākas dzīves meklējumos uz lielākām Itālijas pilsētām un uz ārvalstīm.
Lai nokļūtu uz apmācību vietu, Gulbenes pašvaldības šoferis Kārlis 3.septembra rītā mūs aizvizināja uz Rīgas lidostu, tad sekoja lidojums uz Romas lidostu Fjumičīno, tad no Romas lidojums uz Lamēciju Terme. No Lāmēcijas stundu garš brauciens uz Villu Gabriella International (mūsu apmācības un naktsmītnes vieta). Vēlu vakarā lidostā mūs sagaidīja un uz Soverato aizvizināja šoferītis Ilario. Turpmākajās dienās mēs uzzinājām, ka Ilario ir ne tikai šoferis, bet arī Villa Gabriella “mājas gariņš”, kurš aprūpē pagalma augus (kaktusus, palmas, sukulentus un puķes), uzzinājām, ka viņš ir kaislīgs ceļotājs un cilvēks ar izcilām zināšanām par savas dzimtās pilsētas vēsturi un tradīcijām. Ekskursijās pa pilsētiņu un tās apkārtni Ilario uzņēmās pavadoņa un zinoša gida lomu.
Pirmajā mācību dienā mēs iepazinām Soverato pilsētas vidi, guvām nelielu ieskatu par iedzīvotāju nodarbošanos, par pilsētas vēsturi. Tā, protams, nebija izklaides pastaiga. Viens no mācību uzdevumiem bija uzrunāt Soverato pilsētiņas ielā sastaptos cilvēkus, uzdot jautājumus un veikt konkrētus projekta uzdevumus. Cilvēki, kurus uzrunājām Soverato ieliņās, bija gan tūristi, gan vietējie iedzīvotāji (vietējie praktiski nezina angļu valodu). Viens no uzdevumiem bija noskaidrot augli, pajautājot pretimnācējam: “Tas ir citrusaugs, atrodas uz šīs ielas, nav oranžs, nav citrons?” Sastaptie cilvēki bija atsaucīgi, tomēr augu neviens mums nespēja palīdzēt atrast. Atminējām un atradām pēc ilgāka laika pašas (izrādījās tas bija bergamota krūms, iedēstīts puķu podā, bet ņemot vērā, ka krūms bija bez auglīšiem, to bija ļoti grūti atpazīt, jo lapas līdzīgas citronkokam).
Bergamots, asais čili pipars, jūras zirdziņi ir Soverato pilsētiņas simboli. No bergamota tiek ražotas izejvielas kosmētikai un pārtikai, arī asie čili pipari ir kā sastāvdaļa pārtikai, tā tiek pievienota sacepumos, sautējumos, picās, kā arī tiek gatavots pesto.
Mūsu mācīšanās katru dienu sākās pulksten 9.30, tad intensīva mācību programmas apgūšana līdz pulksten 12.30, tad stundu garš pusdienu pārtraukums un mācību turpinājums līdz pulksten16.30. Mācības notika gan iekštelpās, gan āra vidē. Mūs patīkami pārsteidza programmas vadītāju un pasniedzēju punktualitāte. Mācības, ekskursijas un tikšanās notika precīzi norunātā laikā un vietā.
Lielākais izaicinājums mācību norises laikā mums bija angļu valoda. Elementāra sarunvaloda veicās itin labi, grūtāk bija izprast komplicētākus uzdevumus, bet jaukā pasniedzēja Roberta bija neatlaidīga un ar uzvedinošiem jautājumiem līdzēja veikt visus uzdevumus.
Protams, gadījās arī pa kādam kuriozam, piemēram jautājot pasniedzējai: “vai jūs ēdat zupu?” (soup), sanāca pajautāt, vai ēdat ziepes (soap).
Pēc mācību dienas bija iespēja doties kopīgās ekskursijās, apskatīt botānisko dārzu, kurš izveidots 1980. gadā bijušajā atkritumu izgāztuves vietā, pabūt kalnu ciematā Davoli. Skaistā pilsētiņa Davoli ir praktiski neapdzīvota. Kalna pakājē ir dažas viesnīcas; te pārsvarā dzīvo vecāka gadagājuma cilvēki. Dodoties pa šaurajām ieliņām augstāk kalnā, mūs pārņēma pamestības sajūta, mājas klusas un tukšas, neskan cilvēku balsis, smiekli. Tomēr pie katras mājas puķu podos ir iestādīti augi, lai kaut nedaudz liecinātu par cilvēka klātbūtni. Pilsētiņā ir vairākas baznīcas, darbojas gan tikai viena, lejā ir krodziņš, kur terasē seniori vakaros pulcējas patērzēt pie vīna glāzes.
Vairākas nodarbības notika pludmalē Soverato Marina. Āra nodarbībās iepazinām itāļu skatījumu uz bērnu sajūtu attīstīšanas pieeju. Itālijā tiek runāts par sestās maņas- intuīcijas aktivizēšanu. Mēs Latvijā akcentējam dzirdes, redzes, garšas, ožas, smaržas, taustes un līdzsvara sajūtu. Intuīciju pedagoģijā mēs nepieskaitām pie maņu sajūtu pieredzes. Uzklausot pasniedzēju Robertu Muratori, secinājām, ka caurviju prasmes “kritiskā domāšana un problēmrisināšana” nedaudz sasaucas ar šo maņu-intuīciju.
Programmas apmācības laikā guvām ieskatu Soverato pilsētas eko izglītības aktivitātēs. Mums tika dota iespēja dalīties pieredzē ar savu izglītības iestāžu darbu bērnu izglītošanā un aktīvām mācībām āra vidē. Sintija Ločmane dalījās pieredzē Gulbenes 1.pirmsskolas izglītības iestādes Ekoskoliņas sasniegumiem un paveikto. Rādījām katra savas pirmskolas izglītības iestādes āra vidi, dārzeņu un zaļumu dobes, siltumnīcas. Diskusija izvērtās arī par bērnu ēdināšanu pirmsskolā. Itāļi bija pārsteigti par mūsu bērnu iespēju ieturēt maltīti 3 reizes dienā un ēst siltu ēdienu. Pastāstījām arī par programmu “Piens un augļi skolai”.
Vasaras periodā pirmsskolas Soverato ir slēgtas, un vecākiem ir jādomā, kas pieskatīs viņu atvases. Ļoti žēl, ka mums nebija iespējas klātienē redzēt un iepazīt Soverato pilsētas pirmsskolas vidi.
Projektā tika gūta starptautiska pieredze daudzveidīgu mācību metožu, mācību materiālu un darba organizācijas formu pielietošanai, izglītojot bērnus jomā ekoloģiskā/vides izglītība. Par līdzdalību un aktīvu mācīšanos Erasmus + projekta dalībnieces saņēma Associazione Culturale Jump-giovento in riSalto sertifikātu par Eko skolas kursu programmas apguvi.