IZDOTS

31.10.2024. Gulbenes novada pašvaldības domes sēdē (protokols Nr.19; 46.p.)

Izdots saskaņā ar 
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72.panta pirmās daļas 1.punktu


I. Vispārīgie noteikumi
1.1.    Nolikums nosaka Gulbenes novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) iekšējā audita mērķi, funkcijas, uzdevumus, pienākumus un tiesības.
1.2.    Iekšējā audita mērķis ir sniegt neatkarīgu un objektīvu vērtējumu par Pašvaldības iekšējās kontroles sistēmas darbību un efektivitāti, lai veicinātu Pašvaldības iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošanu.
1.3.    Pašvaldības vai ārpakalpojumā piesaistīta iekšējā auditora (turpmāk - iekšējais auditors) kompetencē ir veikt uz risku izvērtējumu balstītus iekšējos auditus un sniegt ieteikumus par nepieciešamajiem uzlabojumiem iekšējās kontroles sistēmā.
1.4.    Iekšējais auditors savā darbībā ievēro Iekšējo auditoru institūta izstrādāto Iekšējā audita profesionālās prakses starptautisko standartu un Ētikas kodeksu , Latvijas Republikas Satversmi, likumus, Ministru kabineta noteikumus, Pašvaldības domes lēmumus, šo nolikumu, kā arī citus ārējos un iekšējos normatīvos aktus.
1.5.    Iekšējais auditors savu funkciju īstenošanā ir neatkarīgs no pārējām Pašvaldības iestādēm un struktūrvienībām, tostarp iekšējā audita apjoma noteikšanā, darba veikšanā un rezultātu paziņošanā. 
1.6.    Iekšējais auditors ir administratīvi pakļauts Pašvaldības izpilddirektoram, funkcionāli pakļauts Pašvaldības domei un darbībā neatkarīgs.

II. Iekšējā audita funkcijas un uzdevumi
2.1.    Iekšējais auditors veic šādas funkcijas:
2.1.1.    plāno iekšējā audita darbību;
2.1.2.    sniedz pārliecību par pašvaldības iekšējās kontroles sistēmas darbību un efektivitāti;
2.1.3.    izstrādā ieteikumus Pašvaldības iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošanai.
2.2.    Lai īstenotu 2.1. punktā minētās funkcijas, iekšējais auditors savas kompetences ietvaros veic šādus uzdevumus:
2.2.1.    izstrādā un aktualizē Iekšējā audita ilgtermiņa plānu un Iekšējā audita gada plānu, iesniedz tos apstiprināšanai Pašvaldības domei;
2.2.2.    atbilstoši plāniem veic uz risku novērtējumu balstītus pamatdarbības sistēmu, vadības un atbalsta sistēmu iekšējos auditus;
2.2.3.    sniedz vērtējumu par Pašvaldības iekšējā audita vidē ietverto sistēmu darbību un efektivitāti (tostarp atbilstību tiesību aktiem, noteiktajām funkcijām, stratēģijām, par finanšu uzskaites un citas informācijas ticamību un pietiekamību, par resursu sargāšanu no zaudējumiem u.tml.);
2.2.4.    sniedz ieteikumus par nepieciešamajiem uzlabojumiem iekšējās kontroles sistēmā;
2.2.5.    izveido iekšējā audita rezultātā izstrādāto ieteikumu reģistru, lai Pašvaldībā noteiktie atbildīgie darbinieki varētu veikt ieteikumu ieviešanas uzraudzību;
2.2.6.    saskaņā ar Pašvaldības izpilddirektora vai domes norādījumiem veic citus iekšējā auditora kompetencei atbilstošus uzdevumus, tajā skaitā Iekšējā audita gada plānā neparedzētas pārbaudes, konsultācijas kompetences ietvaros, ievērojot neatkarības un objektivitātes prasības;
2.2.7.    sagatavo pārskatus Pašvaldības izpilddirektoram un domei par Iekšējā audita ilgtermiņa plāna un gada plāna izpildi; 
2.2.8.    nodrošina ar iekšējo auditu saistītā darba izpildes un kvalitātes uzraudzību visos iekšējā audita posmos.

III. Iekšējā audita pienākumi, tiesības un finansējums
3.1.    Iekšējais auditora pienākums ir savā darbībā ievērot iekšējā auditora ētikas principus:
3.1.1.    godīgums – iekšējais auditors savu darbu veic godīgi, ar pienācīgu rūpību un atbildību, ievēro Pašvaldības iekšējos ētikas principus, respektē Pašvaldības mērķus un sekmē mērķu sasniegšanu;
3.1.2.    objektivitāte – iekšējais auditors audita posmos izvērtē visus apstākļus un pierādījumus, neietekmējoties ne no paša, ne no citu personu viedokļiem un interesēm, un iekšējā audita ziņojumā atklāj visus būtiskos faktus par pārbaudīto sistēmu;
3.1.3.    konfidencialitāte – iekšējam auditoram nav tiesību izpaust trešajām personām ierobežotas pieejamības informāciju, kas tam kļuvusi zināma sakarā ar darba pienākumu pildīšanu;
3.1.4.    kompetence – iekšējais auditors savu pienākumu veikšanā izmanto atbilstošas zināšanas, prasmes un profesionālo pieredzi.
3.2.    Iekšējais auditors neiesaistās Pašvaldības tiešo funkciju veikšanā, atsevišķu projektu īstenošanā, kā arī iekšējās kontroles sistēmas izveidošanā. 
3.3.    Iekšējam auditoram bez atbilstoša Pašvaldības pilnvarojuma nav tiesību paust oficiālu Pašvaldības viedokli, to publiskojot, sniedzot informāciju (t.sk., intervijas) plašsaziņas līdzekļiem. 
3.4.    Iekšējam auditoram ir šādas tiesības:
3.4.1.    veikt iekšējos auditus Pašvaldībā neatkarīgi un objektīvi, atbilstoši iekšējai pārliecībai;
3.4.2.    parakstīt iekšējo auditu dokumentāciju;
3.4.3.    saņemt Pašvaldības darbinieku, izpilddirektora un domes atbalstu savu amata pienākumu izpildei;
3.4.4.    veicamā audita nodrošināšanai bez ierobežojuma:
3.4.4.1.    saņemt no Pašvaldības visa veida nepieciešamo informāciju (dokumentu kopijas, nolikumus, kārtības u. c.) un paskaidrojumus;
3.4.4.2.    iepazīties ar telpām un citām materiālajām vērtībām;
3.4.4.3.    saņemt piekļuvi Pašvaldības turējumā vai lietošanā esošajiem informācijas un tehniskajiem resursiem.
3.4.5.    saņemot informāciju par jebkuru atteikumu sniegt iekšējam auditam nepieciešamo informāciju vai dokumentus, mutiski vai rakstveidā informēt Pašvaldības izpilddirektoru;
3.4.6.    ziņot Pašvaldības domes priekšsēdētājam/izpilddirektoram par mēģinājumiem ietekmēt iekšējā auditora neatkarību vai objektivitāti jebkurā iekšējā audita posmā.   
3.5.    Iekšējā audita finansēšana tiek veikta no Pašvaldības budžeta.

IV. Noslēguma jautājumi
4.1.     Iekšējā audita nolikumu un tā grozījumus izdod Pašvaldības dome.
4.2.     Grozījumus Iekšējā audita nolikumā var veikt pēc Pašvaldības domes priekšsēdētāja, Pašvaldības izpilddirektora, domes deputātu vai iekšējā auditora priekšlikuma. 


Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs                     A. Caunītis